Vypravte sa s domácou pekárňou na výlet do Ázie!

Vypravte sa s domácou pekárňou na výlet do Ázie!

...a ochutnajte jej špeciality

Pri raňajkách pozorujete slnko vychádzajúce nad horou Fuji a podvečer si užijete na opustenej pláži na Bali. Že na také cestovanie nemáte čas ani peniaze? Nevadí. S našimi pekárňami príde Japonsko a Indonézia až do vašej kuchyne.

Ešte pred pár rokmi bolo sushi a tofu výsadou gurmánov, ktorí kvôli svojim obľúbeným pochúťkam neváhali siahnuť hlboko do vrecka. Lenže doba pokročila a dnes si tofu kúpite v supermarkete a na sushi narazíte na každom zľavovom serveri.

Japonská a indonézska kuchyňa pritom ponúka ďaleko viac možností. Vybrané dobroty si navyše môžete pripraviť aj doma a máte tak kontrolu nad použitými surovinami.

So všetkými modelmi našich pekární ľahko pripravíte ryžový dezert amasaké a sójový syr natto. Ak chcete ochutnať aj syr tempeh, potrebujete sadu na jeho prípravu, ktorá je súčasťou modelu EXCLUSIVE. Môžete si ju ale kúpiť aj zvlášť.

S amasaké maškrtíte zdravo a napríklad i vyliečite opicu

Amasaké na prvý pohľad pripomína známu ryžovú kašu. Oproti nej má však niektoré výhody. Predovšetkým neobsahuje žiaden pridaný cukor, takže ho môžu aj diabetici. Zavďačíte sa s ním aj makrobiotikom a keď použijete špeciálnu ryžu KOJI, tak aj celiatikom a alergikom na lepok.

Hoci nie je amasaké dosladzované, je neuveriteľne sladké. Môže za to prirodzený proces fermentácie, ktorý podporuje štiepenie zložitých cukrov. Na jeho prípravu potrebujete len naklíčenú obilninu (najčastejšie pšenicu) a ryžu. Môžete ale ľubovoľne kombinovať napríklad pšeno, krúpy alebo pohánku. Pozrite sa na návod na prípravu.

My máme amasaké najradšej len dozdobené čerstvým ovocím a posypané škoricou. Takto ho milujú aj deti - mimochodom amasaké je skvelá strava pre bábätká. Pokojne ho ale zmiešajte s pudingom alebo použite ako sladkú a pritom zdravúnátierku na čerstvý chlieb.

A zaujímavosť na záver - priamo v Japonsku sa s amasaké stretnete najčastejšie vo forme nápoja, ktorý môže byť aj alkoholický. Kvôli jeho skvelým nutričným hodnotám ho navyše Japonci považujú za skvelý liek na opicu.

Tempeh môžete jesť na tisíc spôsobov

Ak hľadáte tip na ľahký a zdravý obed, inšpirujte sa v Indonézii. Základom sójového syra tempeh sú sójové bôby (môžete ale použiť aj fazuľu, ryžu, arašidy, atď.) a špeciálna kultúra v prášku.

Tempeh síce bežne zoženiete v obchodoch so zdravou výživou, ale zďaleka nechutí ako ten domáci. Príprava síce vyžaduje trochu cviku a špeciálnu sadu na tempeh, ale skvelá orechovo-hubová chuť a vysoký obsah vitamínu B za to stojí.

Hotový syr môžete len tak osmažiť na panvici alebo pridať do gulášu namiesto mäsa. Možností je neúrekom, ale my prisaháme na tempehový "burger". V pekárni si upečieme bagety a obložíme ich grilovaným tempehom, zeleninou a pridáme paradajkovú omáčku.

Natto nevonia, ale chutí kráľovsky

A na záver jedna špecialita. Natto je síce tiež sójový syr, ale chuť orechov a húb by ste u neho hľadali márne. Spomeňte si skôr na olomoucké syrečky. Táto japonská pochúťka je síce veľmi zdravá, ale obľúbia si ju len niektorí - slizký vzhľad a výraznú arómu skrátka urobia svoje.

Natto ale stačí zmiešať s bielym jogurtom a o svoj zápach príde. Keď pridáte aj drvené obilie alebo vločky, zmizne tiež lepkavá konzistencie. Potom už môžete natto jesť pokojne na sladko s ovocím. Rozhodne to stojí za pokus.

K výrobe vám postačia len sójové bôby a špeciálny štartér v prášku. Príprava natta nie je zložitá, zaberie však pomerne veľa času. Nadchnete s ňou ale každého, kto miluje výrazné chute. Odporúčame hlavne nátierku s cibuľou, horčicou a pórom. Návštevám ju ale radšej neservírujte!