muka

Pri bezlepkovej diéte využijete domácu pekáreň na maximum

...pripravíte v nej nielen chleba

Bezlepková diéta dokáže poriadne skomplikovať život, ale skúste sa na ňu pozrieť z tej lepšej stránky - otvárajú sa pred vami nové možnosti chutí.

Dokážete si predstaviť život bez chleba, piva, čokolády alebo napríklad cestovín? Alergici a ľudia s neznášanlivosťou na lepok si taký život musia nielen predstavovať, ale aj žiť.

Lepok čiže glutén tvorí až 80% pšenice a ďalších obilnín. V ceste sa chová ako lepidlo a drží hmotu pohromade, nanešťastie sa úplne rovnako chová aj v črevách. Tam spôsobuje zápaly, ktoré sú príčinou hnačiek, únavy a celkovej nerovnováhy organizmu.

Problém je, že lepok alebo jeho stopy nájdete takmer vo všetkých priemyselne spracovaných potravinách. Príkladom za všetky je pečivo na pultoch obchodov, ktoré je z 87% z pšeničnej múky.

Pripravte si kompletné bezlepkové menu

Celiakom a alergikom tak nezostáva nič iné ako zháňanie často predražených bezlepkových potravín v obchodoch, alebo ich domáca výroba. Tá pritom zďaleka nie je tak zložitá, ako sa na prvý pohľad zdá.

S kvalitnou domácou pekárňou môžete pripraviť rad dobrôt a budete mať absolútnu istotu, že v nich nie je ani stopa lepku.

1) Pečiva sa vzdávať nemusíte

Stačí, keď nahradíte pšeničnú múku za tú z prirodzene bezlepkových plodín. Múka totiž nie je len biela a môžete experimentovať napríklad s kukuričnou alebo špaldovou. Chvíľu potrvá, kým nájdete ten správny pomer ingrediencií a chutí, ale potom to bude stáť za to.

2) Jogurty a syry urobia vašim črevám dobre

Nevnímajte bezlepkovú diétu ako koniec slobody v jedálničku, ale naopak ako začiatok cesty k zdravšej životospráve. Kvalitná domáca pekáreň vám v tom pomôže. Akonáhle v nej dopečieme chlieb, už si môžete začať chystať vlastné jogurty. Tie pôsobia pozitívne na zažívanie a sú prevenciou rakoviny hrubého čreva.

S domácou pekárňou Sana Exclusive si pripravíte aj sójový syr tempeh, ktorý je prirodzene bezlepkový a dodá vám množstvo bielkovín aj vitamínu B12. Naviac je ľahko stráviteľný a má antibiotické účinky, takže proti nemu vaše črevá rozhodne nebudú protestovať.

Ďalším sójovým syrom je natto zvaný tiež japonský syrček. Čistí krv a vďaka obsahu probiotík pôsobí na črevá podobne ako jogurt. Aj natto je prirodzene bezlepková potravina, ktorou môžete ozvláštniť svoj jedálniček

natto

3) Nesmúťte za párkami a radšej si upečte dokonalé kurča

Väčšina údenín na našom trhu obsahuje lepok alebo aspoň jeho stopy, preto by sa im alergici a celiatici mali vyhýbať. Miesto nekvalitných párkov vyskúšajte prípravu mäsa v domácej pekárni a garantujeme, že už vám chýbať nebudú. Príprava je jednoduchá a mäso je vďaka technológii pečenia šťavnaté tak, ako z rúry nikdy nebude.

4) Čokoládu vám nahradí ovocie a ryža

Keď je pre vás čokoláda a oblátky tabu, zamerajte sa na maškrtenie ovocia. Prospejete tým svojej línii aj zubom, pretože v ovocí nenájdete rafinované cukry ako v kupovaných sladkostiach. V domácej pekárni si z čerstvého aj mrazeného ovocia môžete pripraviť výborné zaváraniny aj pečené čaje.

Vyskúšajte tiež ryžový dezert amasaké. Nepridáva sa do neho žiaden cukor a napriek tomu je sladší ako torty plné múky. Amasaké môžete jesť samotné so škoricou a ovocím, alebo ho použiť ako základ do koláčov, nákypov atď. Rovnako ľahko pripravíte aj klasickú ryžovú kašu.

Máte tipy na bezlepkové recepty pre domáce pekárne? Podeľte sa s nami!