Chlieb so slnečnicami,kešu a píniovými orechmi

Chlieb so slnečnicovými semienkami pozná každý. Čo ale píniový alebo kešu chlieb?

Aktuálne informácie nielen o pečení chleba

Pečiete stále podľa rovnakého receptu a radi by ste skúsili niečo nové? Trápi vás únava alebo lámanie nechtov? Skúste upiecť originálny orechový chlieb!

Najrôznejšie orechy a semená tvoria súčasť ľudského jedálnička už od čias lovcov a zberačov. A nie je sa čomu diviť. Obsahujú zdraviu prospešné tuky, zásobí telo energiou a nasýti vás už malé množstvo.

Pri domácom pečení chleba máte s orechmi dve možnosti:

  • Pridajte ich do cesta alebo nimi chlieb ozdobte. V tomto prípade orechy najprv opražte na panvici bez tuku a veľké nasekajte.
  • Pečte rovno z orechovej múky. Bude to chcieť trochu cviku, ale úplne sa tak vyhnete mnohokrát škodlivému lepku a značne si rozšírite jedálniček.

A vlastne existuje aj tretia možnosť. Ak dávate pri raňajkách prednosť klasickému chlebu so šunkou alebo marmeládou, pripravte si vedľa neho každé ráno aspoň hrsť orechov z nášho prehľadu. Vášmu zdraviu to rozhodne prospeje!

Vlašské orechy majú najviac medi

Klasika všetkých slovenských záhrad je neprávom trochu zanedbávaná. Pritom až 62% hmotnosti vlašského orecha tvoria zdravé tuky. Okrem toho obsahujú veľké množstvo zinku a medi. Pomáhajú preto so vstrebávaním železa a zaručujú krásne vlasy a nechty.

Vlašské orechy skvele chutia s olivovým olejom, medom či mliečnymi výrobkami. Ideálne je, keď si ich pred pečením vylúpnete zo škrupín. Budete tak mať istotu, že sú naozaj čerstvé.

Stredomorské pínie patria aj do slovenskej kuchyne

Kto bol niekedy pri Stredozemnom mori, iste si vybaví borovicu s veľkými šiškami. Práve v nich sa skrývajú malé semienka, ktorá často nepresne nazývame oriešky. Akokoľvek sú píniové semienka malé, skrýva sa v nich ohromná sila. Obsahujú veľa vitamínu B1 a tiež železa, takže prospievajú cievam, srdcu a predovšetkým nervovému systému.

Pínie sú pomerne drahé, preto ich pri pečení chleba pokojne zmiešajte s vlašskými orechmi. Rovnako ako ony totiž chutia najlepšie v kombinácii s olivovým olejom, medom a mliečnymi výrobkami.

Nebojte sa skombinovať kešu s cesnakom

O semenách stromu ľadvinovníka západného sa často hovorí ako o horčíkovej bombe. Kešu majú horčíka viac ako iné orechy a navyše obsahujú veľa železa, draslíka a fosforu. Vďaka tomu blahodarne pôsobia na nervovú sústavu a majú len veľmi málo kalórií. Nemusíte sa preto báť, že po nich priberiete.

Kešu majú typicky sladkastú chuť, preto vás možno prekvapí, že sa pri pečení chleba najlepšie dopĺňajú s cesnakom. Kvôli vyššej cene kešu si ich do cesta môžete dať pol na pol s lieskovými orechmi.

Odkiaľ brala Popoluška toľko energie? Z lieskových orechov!

Chýba vám energia? Upečte si chlieb s aspoň 50 g lieskových orechov a bude po probléme. Okrem toho celkovo posilní váš organizmus a sú lepšie stráviteľné než napríklad vlašské orechy, hoci ich tvoria zhruba rovnaké množstvo zdravých tukov.

Lieskové orechy neobsahujú takmer žiadne sacharidy, preto je ideálne dať ich dohromady s hrozienkami. V chlebe sa ale výborne doplnia aj so syrom.